HBTQ-LU

LGBTQIA-network for employees at Lund University || HBTQIA-nätverket för anställda vid Lunds universitet

För oss känns det som att utvecklingen går bakåt

Sedan årsskiftet 2014/2015, då Torbjörn von Schantz tillträdde som ny rektor för Lunds universitet, har vi försökt komma i kontakt med någon i universitetsledningen för att diskutera våra frågor. Vi har blivit hänvisade till väntan på att Ledningsgruppen för jämställdhet och lika villkor ska ta form. Den 21 oktober var vi äntligen inbjudna till den gruppen för att presentera oss själva. Vi fick 10 minuter till förfogande.

I stället för att göra en regelrätt presentation av HBTQ-LU och vår verksamhet valde vi att framföra ett tal som lät såhär:

I en färsk rapport från Folkhälsomyndigheten framgår att varannan transperson det senaste året har undvikit olika vardagliga aktiviteter på grund av rädsla för diskriminering. Fler än var tredje person uppger att de allvarligt har övervägt att ta sitt eget liv. Rapporten kom i juni i år.

Ungefär samtidigt kom en annan rapport, från Sveriges förenade hbtq-studenter, som visar att högskolor och universitet inte skyddar bisexuella, transpersoner, queera och homosexuella studenter på ett tillräckligt sätt. Ett exempel kommer från en homosexuell student som gjorde sitt examensarbete på en forskningsavdelning vid LU. Stämning var rätt grabbig och han berättar att bögskämt förekom. ”Men jag valde att skaka av mig det”, säger han. ”När man är ny på ett ställe och dessutom bara tillfälligt och med hopp om att få en anställning där är det dumt att vara ’en jobbig jävel’.” Professorn som ansvarade för studentens forskargrupp skickade ut ett internmail till alla i gruppen där det bland annat skämtades om andra människors pronomen: ”I det meddelandet skrev hen bland annat ett skämt av typen ’pronomenet hen låter som höna på engelska, höhö.’” Studenten avslutade sitt examensarbete vid forskningsavdelningen med valde att söka jobb någon annanstans.

Vi som är anställda vid LU vet att problemen inte bara är studenternas. På våra arbetsplatser kämpar vi dagligen för att bryta tystnaden som finns kring hbtq-erfarenheter. Vi hanterar den obekväma stämningen som uppstår när vi pratar om våra liv med våra arbetskamrater vid fikabordet. Och medan våra kollegor kan använda sin energi till att skriva konferenspapper måste flera av oss fundera över om vi alls kan delta i den konferensen för att den är förlagd till ett land som lagstiftar mot hbtq-personer.

HBTQ-LU är ett spontant organiserat universitetsgemensamt nätverk. Det bildades 2012 därför att det behövdes. För oss är nätverket en trygg plats där vi kan släppa garden för en stund, det är en plats för inspiration och gemenskap. Det är också ett sammanhang där vi kan berätta för varandra om vår arbetsvardag och upptäcka att problemen inte är våra egna, individuella, utan gemensamma. Men för många tar det flera år innan de får reda på att det finns ett hbtq-nätverk för anställda vid LU. Och synligheten har minskat ytterligare det senaste året. Först försvann genvägsadressen till vår hemsida, vilket gör att kontaktinformationen på vårt tryckta material är oanvändbar. Sedan plockades själva hemsidan bort från Medarbetarwebben. När nu Välkomstdagarna inte blev av den här terminen försvann också vår chans att möta nyanställda face-to-face. För oss känns det som att utvecklingen går bakåt.

I den programförklaring som vi skrev när vi precis hade bildat nätverket 2012 listar vi en rad saker som vi vill uppnå. Några saker har vi lyckats med, tre år i rad har vi till exempel arrangerat temadagen IDAHOT tillsammans med studenternas hbtq-nätverk. Andra saker kvarstår. Till exempel utför vi fortfarande allt arbete på vår fritid och vi har inget administrativt stöd från universitetet.

När rektor intervjuades i Lundagård i somras sa han att han inte hade noterat att det finns en problembild i frågan om hur universitetet behandlar sina hbtq-personer. Vi vill att alla ni ska veta att problemen finns.

Det här leder oss fram till våra högst prioriterade konkreta önskemål just nu:
– En kontaktperson inom universitetsledningen som vi kan ha löpande kontakt med och som kan ta beslut om pengar eller se till att de tas utan onödiga dröjsmål
– En webbplats inom Medarbetarwebben
– Besked om hur universitetet tänker arrangera IDAHOT 2016

Vi svarade på några frågor och sen var tiden ute. Många av representanterna i gruppen sa att de ska jobba för att deras respektive fakulteter länkar till vår hemsida. Det är en bra början! Vi hoppas också att våra önskemål ska tas vidare högre upp i organisationen och att vi så småningom ska få besked – både om kontaktperson, Medarbetarwebben och IDAHOT 2016 – men också om hur universitetet aktivt tänker arbeta för att vi hbtq-personer ska få en bättre arbets- och studiemiljö vid LU.

Vi tackar Ledningsgruppen för jämställdhet och lika villkor för inbjudan och ser fram emot fortsatt samarbete!

28 oktober, 2015

Förändringsarbete